Yyterin linturetki

Mustakurkku-uikku

Lähdimme jo perinteiseksi muodostuneelle Yyterin linturetkelle Poriin 17-20.5.2018. Toukokuu oli tosi lämmin, joten odotettavissa oli, että myös hyttyset olivat aikaisin liikkeellä.

Katso myös: Yyterin sannat 2019.

Majoitusvaihtoehtona oli asuntoauto tai mökinvuokraus. Vaimon toivomuksesta majapaikaksi valikoitui Yyterin lomakeskuksessa sijaitseva Villa Yyteri, joka oli lähellä lintupaikkoja, niin ei tarvinnut aamulla käyttää aikaa turhaan ajeluun.

Ajomatkalla Poriin vaimo tiiraili aikansa kuluksi lintuja autosta. Pupillien näköpiiristä löytyi lintulajeja: haarapääsky, harakka, haukkoja 2 kpl, laulujoutsen, mustarastas, naakka, töyhtöhyyppä, varis.

Majapaikkamme sijaitsi n. 470 m:n päässä merenrannasta ja linnuntietä n. 3 km:n päässä Sannanokasta, joka oli ensimmäisen aamun kohteemme.

Munakarinsäikkä

Tuloiltana lähdimme testaamaan reittiä mökiltä Sannannokalle, jos aamulla lähtisimme kävellen sinne. Löysimme polun pään heti mökin läheltä ja kävelimme hiekkapohjaista kangasmaastoa kauniissa mäntymetsässä.

Käki kukkui klo 17 edessämme n. 50 m päässä ja peipot liversivät täysin rinnoin. Sini– ja talitintit olivat myös seuranamme. Mäntymetsä vaihtui kuusimetsäksi, missä hyttyset löysivät meidät ja pistivät ovelasti selkään paidan läpi.

Pari kilometriä käveltyämme tuli niin leveä oja tai joki, että olisi pitänyt uida ylitse. Käännyimme ympäri, koska ei tullut räpylöitä mukaan ja päädyimme Munakarinsäikälle staijailemaan kiikarilla Munakarin suuntaan, mistä löytyi kalatiiroja ja naurulokkeja.

Rantaa pitkin olisi ilmeisesti päässyt Sannannokalle, mutta aamulla olisi varusteiden kanssa liian raskasta kävellä pehmeällä hiekalla n. 4 km, joten päädyimme ajamaan autolla perinteisesti Huhtalanraitin kautta. Illalla söimme vaimon loihtiman erinomaisen merihenkisen illallisen terassillamme ja menimme aikaisin nukkumaan.

Sannannokka

Aamulla oli klo 4 herätys, mikä otti ensimmäisenä aamuna koville. Onneksi kaikki tavarat olivat jo pakattuina, koska aivot kävivät tyhjäkäynnillä vielä tovin.

Olimme ensimmäisenä Huhtalanraitin parkkipaikalla. Vajaan parin kilomerin kävelymatka oli edessä varusteiden kanssa Sannanokan lintulavalle. Onneksi hyttysiä ei ollut kovin paljoa.

Lehtokurppa kurnutti hienosti metsäosuudella vasemmalla puolella jonkun matkan päässä. Musta- ja laulurastas lauloivat myös kauniisti metsän pitkospuilla kävellessä.

Räkättirastaskin varoitteli olemassaolostaan. Luhtahuitti huittaili, juuri kun tulimme metsäosuudelta aukealle. Edelleen n. 50 m käveltyämme hienoja pitkospuita pitkin, lauloi pajusirkku parinkymmenen metrin päässä oikealla ruovikossa.

Tällä kertaa oli mukana myös swarovskin kaukoputki maustettuna telejatkeella. Järkkäri putkineen oli pakattuina reppuun, niin en saanut kävelymatkalta kuvia.

2 kpl jalustoja kulki kädessä, joten kannettavaa piisasi. Kiikari oli kaulalla, joten sillä sai katsottua kävelymatkalla lintuja ja jätettyä muistijäljen aivoihin, hataran tosin.

Kuvausetäisyydet vaihtelivat paristasadasta metristä 4 km:n, joten mitään valokuvaajan unelmia nämä lintulavat ja -tornit eivät ole. Lajeja täällä piisaa kaukoputkella katseltavaksi, joka onkin kameraa parempi lintujen terkkailuun näin kaukaa.

Kuvassa pikkutiira kuvattuna 2600 m:n päästä kuvattuna 600*1,4*1,6=1344 kinomillillä ja kropattuna fullhd kokoon. Kuva on elis itselleni, joten tämäkin kelpaa silloin. Linnun löytämisessä ja määrityksessä auttoi kaukoputkella taitava Porilainen lintuharrastaja Pekka Eriksson.

Kuvassa sitruunavästäräkki kuvattuna samoilla milleillä, kuin pikkutiiran kuva yllä ja kroppaamaton. Punaisella ympyröity lintu on kaislikon sisällä. Kuvausetäisyys n. 250 m. Löytäjät Tuomas Ketonen ja Tapani Lilja seisovat linnun takana näyttäen linnun paikan kaislikossa.

Tuostakin vielä kropattiin jonkinlainen elis suttu dokumenttikuvaksi, mistä linnun erottaa ja tunnistaa. Kuva osoituksena, että ei tämä aina niin helppoa ole.

Punajalkaviklo

Kuvasimme ja havainnoimme Sannannokasta klo 5.45 – 9.30 mm: haahka, haarapääsky, harmaahaikara, harmaalokki, haukkalaji, kalatiira, keräkurmitsa (elis), kiuru, kurki, lapasotka, lapinsirri, laulujoutsen, luhtakana ( useita ), merihanhi, meriharakka, merikihu (vaalea), merikotka, merimetso, mustalintu, naurulokki, pajusirkku, peippo, pikkusirri, pikkutiira (elis), pilkkasiipi, punajalkaviklo, punakuiri, punakylkirastas, ristisorsa, ruokokerttunen, selkälokki, sepelkyyhky, sitruunavästäräkki (elis), suokukko, suosirri, taivaanvuohi, tukkakoskelo, tylli, valkoposkihanhi, varis, vihervarpunen, västäräkki.

Keräkurmitsa

Iltapäivä huilattiin aamureissun jälkeen. Katselin aamun kuvat kamerasta ja raakkasin sutut pois. Vaimo nautti auringosta Villan terassilla.

Langoura

Illalla alkoi taas polttelemaan, ei aurinko vaan lintukuvaus, joten lähdimme Langouran lintutornille Riitsaranlahdelle.

Torni on helposti tavoitettavissa. Huhtalanraitin parkkipaikalta muutaman sadan metrin kävelymatkan päässä. Torni on eteläänpäin, joten ilta-aurinko paistoi sopivasti takaviistosta.

Kuvausetäisyys lietteelle on n. 350 – 500 m riippuen meriveden pinnankorkeudesta. Kaukoputkella löysin linnut kauempaa ja kameralla yritin saada jonkunlaisia dokumenttikuvia.

Harmaahaikara

Haikaroita pörräsi taivaalla runsaanpuoleisesti. Vaimo laski niitä olevan n. 20. Myöhemmin niitä on nähty vieläkin enemmän.

Kottarainen

Kottarainen ruokki pesuettaan isolla lontiaisella.

Vastarannallakin oli lintutorni. Leveäkari vai joku muu? Porin merenranta on lintutornien luvattu maa. Tälläkin lahdella on ainakin 3 lintutornia.

Langouralla oli hieno aurinkoinen ilta. Kuvasimme ja havainnoimme klo 18.25 – 19.45 mm: harmaahaikara, haapana, kiuru, kottarainen, lapinsirri, laulujoutsen, liro, meriharakka, närhi, punajalkaviklo, punasotka, rantasipi, selkälokki, sinisorsa, taivaanvuohi, tavi, töyhtöhyyppä ja valkoviklo.

Illalla saunottiin Villan hienossa saunassa. Musiikista ei ollut pulaa, kun mökissämme oli hyvät äänentoistolaitteet ja lisäksi naapuriin tuli nuorisoporukka rellestämään. Pari kertaa jouduin huomauttamaan, mutta eipä juurikaan auttanut.

Aamulla herätys taas klo 4. Nyt sujuivat aikaisen aamun lähtö jo helpommin. Musiikki oli vaihtunut naapurissa hitaisiin kappaleisiin, mutta bileet jatkuivat.

Levon lammet

Nokikana

Levon lammille saavuttiin aamun sumussa klo 5.25. Oli pakko pysähtyä kuvaamaan sumun mystisesti verhoamia lammen lintuja. Lammella havainnoitiin mm: laulujoutsen, nokikana, ruokokerttunen, rytikerttunen, taivaanvuohi, telkkä, ja töyhtöhyyppä.

Herrainpäivät

Jatkoimme matkaa Herrainpäivien surffirannalle. Sumu oli jo hälvennyt ja aamuaurinko oli nousemassa. Tällä rannalla on usein aamukävelijöitä, joten kuvaajan on hyvä olla ennen niitä, koska linnut siirtyvät kauemmaksi, kun joku kävelee rannalla.

Aamun jälki rannalla.

Meriharakka

Meriharakka nautti aamun ensimmäisistä auringonsäteistä. Kuvasin metsän suojasta puiden välistä, kun linnut olivat vielä lähietäisyydellä rannan tuntumassa.

Alli

Enpä ole allia ennen näin rannan tuntumasta kuvannutkaan. Hyvin pian alli siirtyikin kauemmaksi merelle.

Jouhisorsa

Jouhisorsalla on lentovoimaa, kun lähtee vedestä melkein pystysuoraan ylös.

Surffirannalla kuvasimme ja havainnoimme klo 6.00 – 7.25  mm: alli, haahka, haapana, isokoskelo, jouhisorsa, kalalokki, kalatiira, käki, meriharakka, mustarastas, naurulokki, peippo, punasotka, silkkiuikku, sinisorsa, telkkä, tikli, tukkakoskelovalkoposkihanhi.

Herrainpäivillä oli useita idyllisiä pikku lampia.

Nokikana

Herrainpäivien ympäristön pikku lammilla kuvasimme ja havainnoimme  klo 8 – 8.50 mm: kurki, leppälintu, merimetso, metsäkauris, mustakurkku-uikku, mustarastas, nokikana, peippo, sinisorsa, telkkä, tukkakoskelo ja västäräkki.

Levon lammet

Kävin Herrainpäiviltä poislähtiessä vielä kurkkaamassa linnut kiikarilla klo 9 Levon lampien lintutornista, minne oli tieltä vain n. 100 m pitkospuita pitkin: haapana, kalatiira, laulujoutsen, nokikana (runsaasti), peippo ja taivaanvuohi.

Mäntyluoto

Haahka

Uni- ja Mäntyluodosta klo 9.15 – 10.20 kuvasimme ja havainnoimme mereltä mm: haahka, haarapääsky, harmaalokki, isokoskelo, kyhmyjoutsen, laulujoutsen, merimetso, naurulokki, sinisorsa,sinitiainen, telkkä, västäräkki.

Kallo

Kallossa kävelin aallonmurtajan päähän. Tuntemattomaksi jäänyt pikkulintu hyppi koko matkan edellä kivikossa. Kallossa oli rakennettu uusi hieno terassikioski.

Reposaari

Ajelimme kohti Reposaarta ja poikkesimme Hilskansaaren lintutorniin. Kello oli jo 10.45, joten vastavalo ja lämpöväreily teki kuvauksen mahdottomaksi. Havainnoimme mm: kalatiira, pikkulokki, punajalkaviklo, ruokokerttunen ja satakieli.

Näkymä Reposaaren eteläkärjestä kohti Säpin majakkasaarta.

Pitihän Reposaaressakin vielä pyörähtää, kun tänne asti päästiin. Pohjoispuolen Satamapuistoon rakennettiin uutta laituria.

Kyhmyjoutsen tuijotti tuimasti kuvaajaa.

Reposaaren linnakkeen kohdalta merestä klo 12.25 kuvasin kyhmyjoutsenen ja haahkoja.

Enäjärvi etelä

Piti löytää seuraavaksi aamuksi joku hyvä kuvauspaikka, koska aamulla ei kannata hukata parasta kuvausaikaa paikan hakemiseen. Suuntasimme Enäjärven eteläpuolen lintulavalle.

Jonkin verran oli lintuja mm. tukkasotka, ym ja klo 12.50 merikotka liihotteli taivaalla. Ei kuitenkaan näyttänyt aamupaikaksi riittävän hyvältä.

Laitakari

Seuraavaksi oli tarkoitus tutkia Laitakarin tornia, mutta kuulin Enäjärven lavalla lintuharrastajalta, että oli kasvanut puita eteen, joten ei näe kunnolla paikkaan, missä linnut ovat.

Herääkin kysymys, että miksi puita ei raivata, koska mitä sellaisella tornilla tekee, mistä ei mitään nää. Samainen harrastaja kertoi, että Leveäkarin kärjestä näkyy kyseinen lintupaikka.

Leveäkari

Ajelimme ja vähän hortoilimmekin kyseiseen paikkaan, löysimme kuitenkin. Auto piti jättää melko kauas, hyttysiä oli paljon ja olisi tarvinnut korkeat saappaat kahlausta varten, että Leveäkarin kärkeen kyseiseen havainnointipaikkaan pääsee.

Sain kyseisen tiedon lintuharrastajalta, joka parkkipaikalle juoksi hengästyneenä kumisaappaita hakemaan autoltaan. Päätimme, ettei ollut meidän aamupaikka tämäkään. Aamupaikka jäi nyt mietinnän alle.

Illalla naapurimökissä oli bileporukka vaihtunut naisseurueeseen. Hauskaa pitivät, mutta huomattavasti hillitymmin, kuin poikaporukka edellispäivänä. Me pidimme hauskaa hillitysti saunomisen ja hyvän illallisen parissa.

Kolmantenakaan aamuna ei hellitetty, vaan herätys oli taas klo 4 ja aamutoimien jälkeen välittömästi lähdimme baanalle. Päätimme, että mennään Hilskansaarelle, koska se jäi tutkimatta eilen huonoissa olosuhteissa.

Majapaikalta lähtiessä klo 4.40 kuului teeren soidinääntä lähistöltä, en kuitenkaan lähtenyt sitä kuvailemaan.

Surffiranta

Vaimo ehdotti matkalla, että käydään vielä Surffirannan hyvässä kuvauspaikassa pikipäin, joten sinne sitten.

Naaras haapana rannalla syömässä.

Kuvasimme ja havainnoimme klo 5.15 – 5.40 mm: haapanapariskunta, meriharakka, naurulokki, teeri, telkkä ja tukkasotka. Golfkentän vieressä oli valkoposkihanhia ja kottaraisia. Merikotka lensi klo 5.50 Kirrinsannalla auton edestä matalalla.

Hilskansaari

Hilskansaarella kuvailimme ja staijailimme klo 6 – 8.50. Paikalla olikin runsaasti vilskettä, joten oli hyvä valinta aamukuvauspaikaksi. Sirkutus, räksätys ja liverrys oli korviahuumaava. Torni on kahdessa kerroksessa, mikä on hyvä.

Keltavästäräkki lauleli iloksemme pitkään rannan lähipuissa.

Kevätlaulajia  kuvattiin: keltavästäräkki, pajusirkku, punavarpunen, ruokokerttunen. Lisäksi kuultiin satakieli, joka ei antautunut kuvattavaksi kovasta yrityksestä huolimatta.

Heinätavi

Muita lintuja kuvattiin ja havainnoitiin: haarapääsky, harmaahaikara, heinätavi,isokoskelo, kalatiira, kuovi, lapasotka, laulujoutsen, merihanhi, meriharakka, merimetso, naurulokki, pikkulokki, suokukko, tavi, tylli, töyhtöhyyppä, tukkakoskelo, valkoposkihanhi, västäräkki.

Enäjärvi pohjoinen

Vaikka päivän lintusaldo oli jo täynnä,  niin halusin käydä vielä Enäjärven pohjoispään tornilla. Vähän hortoiltiin, vaikka paikka oli gepsissä. Tiejärjestelyt olivat ilmeisesti muuttuneet, koska gps ei osannut opastaa oikeita teitä paikalle ja minulla ei ollut uusia tiepäivityksiä garminissa.  Aravakylässä nähtiin fasaani kekkaloimassa.

Lopulta parkkeerasin Mäntyluodontielle tien varteen mistä ei ollut, kuin kivenheitto Enäjärven pohjoispään lintutornille. Kiikarilla silmäilin pikimiten järvelle. Laulujoutsenia, lokkeja ja tiltaltti olivat näkyvillä näin päiväsaikaan. Lisäksi näkyi peura rannalla ja joku piisami tai vastaava uiskenteli vedessä.

Teemuluoto

Vielä himotti käydä kurkkaamassa Teemuluodon lintutorni Kokemäenjoen suistoalueella. Löysimmekin parkkipaikan ja polun pään, joka johti tornille. Kävelymatkaa olisi ollut jonkin matkaa ja hyttysiä oli kuulemma tosi paljon matkalla. Ei sitten viitsitty kantamuksien kanssa lähteä hikipäässä kävelemään tornille, kun oli tarkoituskin vaan käydä kurkkaamassa paikka.

Ajettiin sitten Villa Yyteriin takaisin, syötiin ja pakattiin. Onneksi loppusiivous kuului hintaan, niin päästiin heti kotimatkalle.

Harjakoski

Kotimatkalle lähdettiin Pomarkun kautta. Harjakoskella kävin vielä kiikaroimassa. Löytyi haarapääskyjä, mustaviklo lähti sillan alta lentoon ja muutama vihervarpunenkin lenteli ympäriinsä.

Kannatti taas lähteä reissuun erääseen Suomen parhaimpiin kuuluviin lintupaikkoihin. Kuvasin 44 lintulajia ja lisäksi nähtiin tai kuultiin lintulajeja 44 kpl, joten kaikkiaan koko reissulla havainnoitiin 88 lintulajia.

Itselleni uusia kuvattuja lintulajeja löytyi 3 kpl, jotka kaikki Sannannokasta. Herrainpäivät ja Hilskansaari olivat kuvaajalle mieluisimpia, koska pääsi lähempää kuvaamaan. Muutamia nisäkkäitäkin löytyi jonon jatkoksi. Joka päivä paistoi aurinko, joka ei kuitenkaan kuvaajalle ole aina se paras vaihtoehto jyrkkine kontrasteineen, koska nykyisissä digijärkkäreissä on vielä kohtalaisen huono dynamiikka ( tummien ja kirkkaiden alueiden toisto ).

Kiitokset reissukaverille ja tarkkanäköiselle vaimolle, joka luomuna ( ilman kiikareita ) tarkkailee lintuja.

Lue myös nämä

1. 22.04.2018

Harakan reviiri

Kommentit

1. Liisu 2018.06.18 9:50pm

Olipa taas maallikollekin kiinostava matkakuvaus ja hienoja lintukuvia; parhaiten miellytti keltavästäräkki. Aika rankkaa nousta aina niin aikaisin aamulla ylös 🙂

2. Tami 2018.06.21 8:31am

Vau olipa siinä onnistuneen kuuloinen reissu. Paikan nimia vilisee niin, että vähintään viikon olisitte ollut reissussa. Hyvin kerkeää kun aikaisin herää ja intoa piisaa. Hienoa, että vielä Suomestakin löytyi vielä uusia lajeja. Upeita kuvia taas kerran!